Uppsägningstid vid tidsbegränsad anställning

Hej!

Jag hade ett avtal med ett företag att jag skulle jobbar fram till sista november 2014 men så kallade dom in mig förra veckan och sa att jag fick gå på dagen och att dom ville inte fortsätta med mig. Kan dom göra så eller måste dom säga till i tid innan? Hade ett avtal som kallades för visstidsanställning(För tillfällig arbetstopp)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regleringen kring anställningar och uppsägningstider finns i Lagen om anställningsskydd(LAS), den hittar du https://lagen.nu/1982:80.

Till att börja med måste du kontrollera om ni har ett gällande kollektivavtal eftersom kollektivavtalets regler om uppsägningstid har företräde framför lagen(LAS 2§). LAS är en skyddslag och avtal, med undantag för kollektivavtal, som inskränker arbetstagarnas rättigheter är ogiltiga(LAS 2§).

Av vad som framgår av din fråga så har du en tidsbegränsad anställning och förutsatt att  ni inte har ett  kollektivavtal som reglerar detta och inget annat avtalats mellan er så gäller din anställning den avtalade tiden ut(LAS 4§ st 2 och 5§). Som huvudregel har varken du eller din arbetsgivare rätt att avsluta anställningen innan den avtalade tiden gått ut. Ett undantag till denna regel är om du grovt har åsidosatt dina skyldigheter gentemot arbetsgivaren och att det därför finns grund för avsked(LAS 4§ st 4 och 18§). Eftersom du inte skrivit något om detta så utgår jag från att en sådan grund inte finns.

Jag rekommenderar att du först undersöker kollektivavtalet och ditt anställningsavtal för att se om det står något om att du är tidsbegränsat anställd(visstid) men att anställningen får sägas upp i förtid. Om så inte är fallet har du rätt att kräva att din anställning gäller avtalad tid ut. Om arbetsgivaren ändå håller fast vid att din anställning upphör i förtid kan du vända dig till domstolen, gärna med stöd från ditt ev. fackförbund, för att få grunden för avskedet och skadeståndsanspråk prövat(LAS 34, 38 och 39§).

Behöver du ytterligare hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserade på arbetsrätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor och lycka till!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare