Uppsägningstid vid provanställning

Hej, under provanställningen så har jag blivit sjuk i två omgångar i sammanlagt 9 dagar. När jag kom tillbaka till jobbet så föreslog min chef att jag ska stanna hemma i ytterligare en vecka för att vara säker på att inte vara smittsam, samt att det finns en risk jag kan bli av med jobbet. Två veckor efter jag kom tillbaka till arbetet så fick jag besked att jag har endast en vecka kvar på jobbet då min uppsägningstid är en månad. Gäller uppsägningstiden från den dagen man få en varning eller från den dagen jag kom tillbaka till jobbet, eller den dagen jag fick beskedet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det kommer till provanställning kan både arbetsgivaren och arbetstagaren säga upp anställningen utan någon uppsägningstid enligt 6 § Lag om anställningsskydd (LAS). Provanställningen får dock max pågå i sex månader och om inte arbetsgivaren har sagt upp anställningen inom sex månader så övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Vidare gäller enligt 31 § LAS att arbetsgivaren om han vill säga upp provanställningen till upphörande i förtid måste underrätta arbetstagaren om detta senast inom 2 veckor från det att anställningen skall upphöra.

Av vad som framgår av din fråga verkar det som att ni har avtalat om en månads uppsägningstid och eftersom denna reglering är till förmån för dig måste din arbetsgivare iaktta den uppsägningstid som framgår av ditt anställningsavtal, se 2 § 2 stycket LAS. Vad gäller formen för arbetsgivarens uppsägning i förtid måste vi utgå ifrån 31 § LAS. Av det lagrummet framgår endast att arbetsgivaren måste underrätta arbetstagaren om att anställningen kommer att upphöra i förtid, men det anges inte om en sådan underrättelse måste vara skriftlig. Om inte anställningsavtalet föreskriver annat torde med andra ord en muntlig underrättelse om anställningens upphörande vara fullgod. I sådant fall räknas uppsägningen från den dagen då arbetsgivaren gav dig besked om att din anställning skall upphöra i förtid. Det saknar betydelse om du har varit sjuk under en period mellan beskedet och den sista anställningsdagen. Det görs alltså inga uppehåll i uppsägningen på grund av din sjukdom.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Victor SundhRådgivare