Uppsägningstid vid provanställning

Hej, jag har 3 veckor kvar på min provanställning och jag vill säga upp mig redan nu för min chef kränker och pratar skit om mig för min kollegor. Kan jag säga upp mig på direkten och gå därifrån eller gäller det 1 månads uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regleringen kring anställningar och uppsägningstider finns i Lagen om anställningsskydd(LAS), den hittar du https://lagen.nu/1982:80.

Till att börja med måste du kontrollera om ni har ett gällande kollektivavtal eftersom kollektivavtalets regler om uppsägningstid har företräde framför lagen(LAS 2§).

Förutsatt att ni inte har ett kollektivavtal som reglerar detta och inget annat avtalats mellan er så är reglerna i LAS 6§ gällande. Den ger såväl dig som din arbetsgivare rätt att avsluta din provanställning i förtid och ingen av er behöver vare sig uppge skäl eller iaktta någon uppsägningstid.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig till oss igen!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare