Uppsägningstid vid provanställning?

Hej!

Sitter i en lite knepig sits.

De är så att jag var provanställd på ett företag som inte är kollektivanslutet vad jag vet. men att dom går efter kollektivavtalets löner iallafall..

Jag sa upp mig och dom hävdar 2 veckors uppsägningstid. Efter det har jag sjukanmält mig en vecka, och denna veckan som pågår nu har jag inte hört av mig utan bara struntat i att komma 2 dagar. Skall egentligen jobba Lör-Sön också.

Frågan är då om jag är skyldig på något vis att komma på uppsägningstiden öht. Utifrån vad jag läst så är jag inte det. men vill extra kolla med er!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För provanställning gäller i regel ingen uppsägningstid. Om arbetsgivaren säger upp arbetstagaren ska detta meddelas arbetstagaren 2 veckor i förväg enligt 31 § LAS. Detta är en varseltid men ingen uppsägningstid. Något liknande gäller dock inte för arbetstagaren. Arbetstagaren kan meddela arbetsgivaren om uppsägning och sedan gå samma dag eftersom ingen uppsägningstid gäller och arbetstagaren inte har någon varselskyldighet.

Detta kan dock vara inskränkt genom ett på arbetsplatsen gällande kollektivavtal enligt 2 § som förelägger arbetstagaren en uppsägningstid. Man har då arbetsskyldighet under uppsägningstiden.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare