Uppsägningstid vid provanställning

Hej! Jag har blivit erbjuden en provanställning på ett jobb i höst (jobbar där nu med provanställning), men jag är osäker på om jag vill jobba där i höst. Om jag skriver på kontrakt för i höst (som börjar gälla i september) men sen bestämmer mig för att sluta jobba där, kan jag då säga upp mig innan höst-avtalet börjar gälla? Eller måste jag vänta tills höst-avtalet börjar gälla, och säga upp mig då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår att du för tillfället har en provanställning enligt 6§ Lagen om anställningsskydd. Regelverket kring provanställningar är generöst gällande uppsägningar och erbjuder varken arbetsgivaren eller arbetstagaren något utbrett skydd. Som arbetstagare får man enligt 6§ 3 st. LAS bryta avtalet omedelbart, om inget annat är avtalat.

Slutsats

Så länge inget annat är avtalat har du möjlighet att avbryta en provanställning redan innan du tillträtt. Detta innebär att du är fri att skriva på och sedan själv bestämma om du vill hålla avtalet eller inte, samt att om du väljer att bryta får du själv bestämma när detta ska ske, även om inget tillträde ännu skett.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare