Uppsägningstid vid muntliga hyresavtal för inneboende

Hej

Visst gäller 1 månads uppsägning från en inneboende oavsett om vi bara har en muntlig överenskommelse???

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte i frågan vad det rör sig om för typ av bostad. Jag kommer i mitt svar att först gå igenom vad som gäller om det är en hyresrätt och därefter bostadsrätt. Skillnaden är att olika lagar aktualiseras. Jag är också osäker på om du menar att det är den inneboende, alltså hyresgästen, som sagt upp avtalet, eller om det är hyresvärden som har gjort det. Jag kommer att presentera svar för båda situationerna.

Om bostaden är en hyresrätt

Frågan rör hyresrätt och regler om det finns i 12 kap jordabalken (JB). Det är detta kapitel som i folkmun brukar kallas för hyreslagen och det gäller ifall bostaden är en hyresrätt. Hyresavtal är giltiga oavsett om de är muntliga eller skriftliga. De måste endast vara skriftliga om någon av parterna begär det, 12:2 JB. Uppsägningstiden har inget att göra med om avtalet är muntligt eller skriftligt, utan samma regler gäller. Hyresavtal gäller enligt 12:3 JB på obestämd tid om inte en bestämd hyrestid stadgats. Hyresavtal som gäller på obestämd tid måste sägas upp för att upphöra att gälla. Uppsägningstid regleras därefter i 12:4 JB. Där framgår att hyresavtalet kan sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostad. Detta gäller uppsägning från både hyresgästens och hyresvärdens sida. Uppsägningstiden är alltså tre månader om inte en annan uppsägningstid har avtalats. 12 kap JB är tvingande till hyresgästens fördel enligt 12:1 femte stycket JB, vilket innebär att det inte går att avtala om uppsägningstider som är mindre förmånliga för hyresgästen än vad 12 kap JB stadgar.

Om bostaden är en bostadsrätt

Om den aktuella bostaden är en bostadsrätt aktualiseras istället för 12 kap JB lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen). Observera dock att denna lag bara gäller det första hyresavtalet hyresvärden ingår om denne har flera stycken. I lagens 3 § stadgas att hyresavtalet gäller för obestämd tid om inte en bestämd hyrestid har avtalats. Om hyresavtalet gäller på obestämd tid måste det sägas upp för att upphöra att gälla. Hyresgästen får säga upp avtalet vid det månadsskifte som inträffar tidigast en månad från uppsägningen. Hyresvärden får säga upp avtalet att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast tre månader från uppsägningen om inte längre uppsägningstid har avtalats. Enligt privatuthyrningslagen gäller alltså en månads uppsägningstid från hyresgästens sida och tre månaders uppsägningstid från hyresvärdens sida.

Sammanfattningsvis är reglerna alltså lite olika beroende på om det rör sig om en hyresrätt eller en bostadsrätt, samt ifall det är hyresgästen eller hyresvärden som sagt upp hyresavtalet.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare