Uppsägningstid vid intermittent anställning

Hej, jag har en fråga!

Jag har jobbat som "behovsanställd" eller "intermittent anställd" i ca 10 månader. Har inget rullande schema utan jag får olika scheman (behovstiden) som sträcker sig ca 2 veckor framåt. Det jag undrar är hur lång min uppsägningstid är, eller om jag i princip skulle kunna sluta "på dagen". Står inte att jag har något slutdatum på mitt arbetsgivarintyg.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Din anställningsform regleras inte av lagen om anställningsskydd (LAS) som behandlar alla traditionella anställningsformer. Att vara behovsanställd kan dock jämställas med att upprepade gånger bli visstidsanställd. "Allmän visstidsanställning" är en anställningsform som regleras i 5 § LAS och anställningsformen innebär att du förbinder dig att arbeta utan möjlighet till uppsägning under perioden schemat avser, förutsatt att du och arbetsgivaren inte avtalat om annat. Under denna period har inte heller din arbetsgivare någon möjlighet att säga upp dig.

Du har dock inte någon skyldighet att fortsätta åta dig nya uppdrag efter periodens slut. Så i ditt fall innebär det att när ditt schema på ca 2 veckor gått ut är du fri att sluta förutsatt att du inte åtar dig fler pass.

När du har jobbat totalt i 2 år inom en femårsperiod (endast de dagar du jobbar räknas) övergår din anställning till en tillsvidareanställning (5 § LAS 2 st). När anställningen övergått till en tillsvidareanställning gäller 1 månads uppsägningstid tills du varit anställd mer än två år, därefter ökar uppsägningstiden i takt med din anställningstid (se 11 § LAS).

Lagen om anställningsskydd har du här.

Vänlig hälsning

David IngvarssonRådgivare