Uppsägningstid vid egen uppsägning

Hej, jag har i mitt anställningsavtal en uppsägningstid på 2 mån ifall jag själv säger upp mig. Nu har jag, efter 15 års anställning, sagt upp mig själv. Är det de 2 mån i avtalet som gäller eller är det de 6 mån som LAS ger?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som regel har du i händelse av uppsägning rätt till sex månaders uppsägningstid i och med att du varit anställd i minst tio år (11 § LAS). Undantag från detta kan dock föreskrivas i kollektivavtal (3 § LAS). I och med att jag inte vet vad det är för typ av avtal som stipulerar uppsägningstiden på två månader blir det svårt att göra en helt korrekt bedömning. Men ifall det endast står i ditt privata anställningsavtal (och alltså inte i kollektivavtal) om uppsägningstiden på två månader kan du utgå från att du har rätt till sex månaders uppsägningstid.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare