Uppsägningstid vid egen uppsägning

Hej!

Jag jobbar heltid, fast anställd på ett företag utan kollektivavtal.

Jag går i valet och kvalet att säga upp mig och har kikat på mitt anställningsavtal där min arbetsgivare har glömt att skriva in uppsägningstid.

Jag har jobbat på företaget i strax över 3 år och är högst i ledningen efter ägaren.

Vad gäller? I och med att vi inte har kollektivavtal och att det inte heller står något tänker jag att 1 månad gäller men jag vill ju självklart göra en schysst överlämning, även fast ifall jag får ett jobb där jag kan börja direkt vill jag gärna kunna göra det.

Vad gäller? :)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av lagen om anställningsskydd (LAS).

Såväl arbetstagare som arbetsgivare har alltid rätt till en uppsägningstid om minst en månad. Du som arbetstagare har dock, med hänsyn till längden på din anställning, rätt till en två månader lång uppsägningstid (11 § LAS). Trots att det inte är relevant för just din fråga vill jag nämna att paragrafen är semidispositiv, vilket innebär att det i ett kollektivavtal är möjligt att avtala om en annan uppsägningstid (2 § 4 st LAS).

Svaret på din fråga är således att din arbetsgivare om du säger upp dig har rätt att ha dig kvar med en månads uppsägningstid, medan du om du skulle bli uppsagd har rätt till två månaders uppsägningstid.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare