Uppsägningstid utan kollektivavtal.

På min arbetsplats har vi inga skrivna anställningsavtal och är inte anslutna till kollektivavtal. Men i samband med en flytt behövde jag ett skriftligt anställningsbevis att visa upp för min hyresvärd. Min arbetsgivare bad mig därför skriva ihop något som han kunde skriva under. Jag hittade en mall för anställningsavtal på Internet som jag fyllde i och skrev ut. Han påtalade att han ville lägga till att jag har 3 månaders uppsägningstid ifall jag vill sluta. Ingen annan på min arbetsplats har 3 månaders uppsägningstid. Eftersom jag var i behov av ett skriftligt dokument la jag motvilligt till detta i mitt egenskrivna avtal. Avtalet är underskrivet av oss båda. Jag har varit anställd sedan 2006 och har arbetat heltid sedan åtminstone 4-5 år tillbaka. Mina frågor är: 1. Är jag bunden till 3 månaders uppsägningstid ifall jag säger upp mig själv baserat på mitt egenhändigt skrivna avtal? 2. Vad gäller om jag säger upp mig? 3. Vag gäller om de säger upp mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Det finns i huvudsak två typer av avtal i Sverige: Konsensualavtal och formalavtal. Ett konsensualavtal är ett avtal som inte behöver vara skriftligt för att vara giltigt, utan kan var muntligt. Ett formalavtal kräver viss form, exempelvis skriftlighet.

Ett anställningsavtal är just ett konsensualavtal. När du påbörjade din anställning 2006 ingick du ett anställningsavtal och då gäller reglerna i lag (1982:80) om anställningsskydd (kallat LAS). Enligt 11 § 2 st. 4 stecksatsen LAS har du som arbetstagare rätt till fem månaders uppsägningstid (detta är baserat på din anställningstid sedan år 2006). Eftersom ni saknar kollektivavtal finns det inte heller någon "risk" att denna lagregel har åsidosatts, eftersom det krävs att detta sker just genom kollektivavtal (se 4 § 3 st. LAS).

Enligt 11 § 1 st LAS har du en minsta uppsägningstid om en (1) månad. Däremot har du rätt till minst fem månader enligt 11§ 2 st LAS. Detta innebär att om du väljer att säga upp dig kan arbetsgivaren bara tvinga dig vara kvar i en månad, men om du exempelvis blir uppsagd av denne har du rätt till lagens minimikrav på 5 månader.

Lawline RådgivareRådgivare