Uppsägningstid utan anställningsavtal?

Hej!

Jag har skickat in min uppsägning till mitt jobb. Då hon säger jag har en månad uppsägningstid men jag kan inte få det att stämma då jag inte har något kontrakt eller anställningsavtal hon säger att vi har ett muntligt avtal något jag vet att vi inte har då hon aldrig har nämt hur lång uppsägningstid vi har eller hur mycket jag tjänar i timmen osv osv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret regleras i lag om anställningsskydd (LAS).

Det första som är viktigt att nämna är att det inte finns några formkrav på anställningsavtal. De kan alltså slutas skriftligt, muntligt eller på annat sätt. Alltså krävs inte något skriftligt avtal för att du ska anses anställd under vissa villkor.

Din arbetsgivare hävdar att ni har ett muntligt avtal medan du nekar detta. I slutändan blir det en bevisfråga om ett sådant avtal finns eller inte. Dock är det ett faktum att du har arbetat för henne och som jag förstår det även fått lön. Detta innebär att ett anställningsavtal i vart fall uppstått genom era handlingar, även om ni aldrig uttryckt det med ord.

Eftersom det saknas en uttryckligt avtalad uppsägningstid så gäller den uppsägningstid som stadgas i LAS. Oavsett vem som säger upp sig så är uppsägningstiden minst en månad (LAS 11§). Alltså har din arbetsgivare rätt i att du har en månads uppsägningstid. Jag vill dock uppmärksamma dig på att du har rätt till lön och andra förmåner under uppsägningstiden samt viss ledighet för att söka nytt arbete (LAS 12§ och 14§).

Ifall fler problem uppstår i samband med din uppsägning rekommenderar jag att du kontaktar det fack om du är anslutet till ett sådant. Om inte bör du kontakta det fack som har kollektivavtal med din arbetsgivare. De kommer förmodligen kunna ge dig mer personlig rådgivning än vi på Lawline.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline men jag uppmuntrar dig återigen att se ifall du kan få hjälp av en facklig organisation.

Adam WinqvistRådgivare