Uppsägningstid som intermittent anställd

Hej!

Jag har nyligen sagt upp mig från ett extrajobb som jag inte trivs på. Jag är "inhyrd" på ett företag (via bemanning kan man väl kalla det). Chefen på företaget är oerhört negativ hela tiden och klagar på allt, även om jobbet är korrekt utfört så hittar hon småsaker att klaga på. I anställningsavtalet står det att anställningsformen är intermittent - vid behov. Jag jobbar där en gång i veckan men vi har inte bestämt att jag ska göra det till en viss tid utan det liksom bara flyter på vecka för vecka.

I kontraktet står inget om uppsägningstid och när jag har kollat runt på olika sidor på internet står det att intermittent arbete inte har någon uppsägningstid. Jag skrev att jag kunde jobba kvar de närmsta två veckorna men nu säger hon att det är en månads uppsägningstid och att jag antagligen måste jobba kvar den månaden, stämmer det? Jag har verkligen ångest över att behöva åka tillbaka dit på grund av chefen på företaget så jag känner att jag vill veta hur det verkligen ligger till och kunna förbereda mig i så fall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En intermittent anställning har ingen uppsägningstid, precis som du skriver. Det beror på att varje arbetstillfälle ses som en ny anställning. Vid intermittent arbete så arbetar man enbart vissa dagar eller tillfällen när man blir tillfrågad och man har rätt att säga ja eller nej varje gång.

I ditt anställningsavtal står att du är intermittent anställd och du arbetar en gång i veckan. Jag skulle säga att det avgörande här är om du redan tackat ja till något kommande arbetstillfälle. Om så inte är fallet rekommenderar jag dig att tacka nej nästa gång du blir tillfrågad. Du har sedan ingen skyldighet att tacka ja fler gånger och alltså inte heller någon uppsägningstid. Detta eftersom din anställning inte fortsätter efter arbetstillfällena, utan avslutas varje gång ditt arbetstillfälle tar slut.

Jag har dock utgått ifrån att ni inte har något kollektivavtal, om ett sådant finns så rekommenderar jag dig istället att titta vad som står där.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma.

Med vänlig hälsning,

Carolina LundhRådgivare