Uppsägningstid när anställning inte har slutdatum

Hej. Jag har en Allmän visstidsanställning med startdatum, men inget slutdatum. Arbetar som timvik inom vården. Har jag, och i så fall, hur lång uppsägningstid har jag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga bestämmelser i ditt fall finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Arbetsrätten är semidispositiv vilket innebär att om din arbetsgivare är fackligt ansluten kan det finnas kollektivavtal på arbetsplatsen som kan reglera situationen på ett annat sätt än hur det regleras i LAS (2 § LAS). Det är därför viktigt att ha i åtanke att din situation kan skilja sig från vad jag nu redogör för på grund av kollektivavtal.

En allmän visstidsanställning är en anställning som ingås på begränsad tid (5 § LAS). Om det inte finns en angiven sluttid kommer anställningsavtalet att ses som ett tillsvidareavtal (4 § LAS). Uppsägningstiden vid ett tillsvidareavtal är minst en månad (11 § LAS).

Utifrån informationen i din fråga om att din anställning inte har något slutdatum låter det alltså som att du har en tillsvidareanställning. I så fall gäller som sagt att du har rätt till minst en månads uppsägningstid. Glöm inte att detta kan regleras på annat sätt genom kollektivavtal men i så fall till förmånligare villkor för dig än en månads uppsägningstid som alltså är det du minst har rätt till enligt lag.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Moa SegerRådgivare