Uppsägningstid för provanställd

Jag har inget kollektivavtal men ett annat skrivet avtal. I det avtalet står det att jag har 8 veckors uppsägningstid men det står även att det ska följa svensk lag. Jag är fortfarande provanställd och min chef säger att jag har 8 veckors uppsägningstid ändå men om jag förstår det rätt av vad jag har läst spelar det ingen roll om det är ett kollektivavtal eller inte, är du provanställd får du gå på dagen. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En provanställning får som regel avbrytas av den provanställde när som helst innan provanställningstiden gått ut. Denna huvudregel innebär att ifall den provanställde säger upp sig själv innan prövotidens utgång har vederbörande att med omedelbar verkan avträda från anställningen. Från denna huvudregel finns det dock undantag. Arbetsgivaren och den provanställde kan nämligen med giltig verkan träffa avtal om uppsägningstid för provanställningen (6 § LAS; se i synnerhet tredje stycket i paragrafen).

I ditt fall betyder det alltså att din chef har rätt i att det är en uppsägningstid om 8 veckor som gäller för din del.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare