Uppsägningstid för lokalhyresavtal innehållande förlängningsklausul

Jag hyr en lokal med hyrestid 2012-07-01 - 2012-09-30, med 3 månaders ömsesidig uppsägning. om uppsägning uteblir förlängs kontraktet med 3mån för varje gång. Kan jag som lokalhyresgäst säga upp kontraktet närsom med 3 månaders uppsägning, med tanke på att kontraktet förlängs med 3mån för varje gång.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hyresavtal som ingåtts på bestämd tid upphör som regel att gälla, om inget annat avtalats, vid hyrestidens utgång enligt 12:3 jordabalken (https://lagen.nu/1970:994). Det föreligger emellertid avtalsfrihet på området, vilket innebär att överenskommelsen i ert kontrakt blir det som gäller. Förlängningsklausulen påverkar inte er avtalade uppsägningstid på tre månader. Skulle du säga upp kontraktet idag, 31 maj 2013, skulle därför hyrestiden löpa ut 31 augusti 2013.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare