Uppsägningstid för inneboende och hur länge ska denne betala?

Hej,

Har i min hyresrätt haft en inneboende. Nyligen dvs. i slutet av mars ringde min inneboende och sa upp vårt inneboende kontraktet i mobilen. .Hen har hittat en lägenhet och tänker flytta. Undrar så om uppsägningen är giltig från den 1 april dvs. månaden efter mars eller om det krävs att min inneboende givit mig ett skriftlig uppsägning före slutet av mars för att uppsägningen skall börja gälla från början av april?

Jag har med min inneboende ett kontrakt med två månaders uppsägningstid efter att uppsägning är gjord. Undrar så även vilken månad som blir den sista min inneboende behöver betala för?

Tackar för all hjälp ni kan ge mig

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresreglerna i 12 kap. jordabalken är semidispositiva. Det betyder att man kan avtala annat än det som står i lagen om det som man avtalar är till fördel till hyresgästen. I detta fall har ni avtalat om fördelaktigare uppsägningstid för hyresgästen, det vill säga, två månader. Hyresavtalet upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter två månader från uppsägningen i detta fall.

En uppsägning ska vara skriftlig, om hyresförhållandet har varat längre än tre månader i följd vid den tidpunkt till vilken uppsägningen sker. Uppsägningen får dock vara muntlig, om det är hyresgästen som säger upp avtalet för upphörande och hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande av uppsägningen (12 kap. 8 § jordabalken).

Slutsats

Uppsägningstiden börjar löpa från den dag du mottar en skriftlig uppsägning, om du inte accepterar den uppsägning som redan gjorts. I så fall börjar uppsägningen löpa den dagen. Uppsägningstiden i detta fall är två månader. Om personen exempelvis säger upp kontraktet den 28 mars, ska denne betala hyra till 31 maj. Kräver du en skriftlig uppsägning, kan hyresgästen säga upp kontraktet idag, 6 april, och kommer i sådana fall få betala hyra till 30 juni, alltså vid det månadsskifte som inträffar närmast efter två månader från uppsägningen.

Har du några fler frågor, är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare