Uppsägningstid efter anställning om tio år?

Hej! Jag vill säga upp mig snart, arbetar som tandläkare. I anställningsavtal har chefen o jag signerat pappret det det står att jag har 6 mån uppsägningstid.

Inom tandvården har jag alltid haft tre mån uppsägningstid. Arbetsgivaren har inte kollektivavtal med tandläkare.

Vad gäller i mitt fall? Anställningsavtal eller lag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppsägningstid i anställningsförhållanden, såväl i de fall som arbetsgivare som arbetstagare begär uppsägning, återfinns i lag om anställningsskydd (LAS) (1982:80) (här). Enligt 1 § gäller, att lagen omfattar arbetstagare i allmän eller enskild tjänst (alltså även vård).

Initialt ska anföras, att LAS är semidispositiv och överenskommelser som avviker från lagens bestämmelser, till arbetstagarens nackdel, är inte giltiga.

För arbetstagare som varit anställd hos en och samma arbetsgivare i sammanlagt 10 år eller mer, föreligger rätt till sex månaders uppsägningstid. Minsta uppsägningstid för en arbetstagare är emellertid en månad enligt 11 § LAS. Vad detta innebär är att om en arbetstagare säger upp sig, gäller kortaste uppsägningstid på en månad. Arbetstagare har sålunda rätt att kräva en uppsägningstid om en månad. Samtidigt har arbetstagare rätt till en uppsägningstid på sex månader om arbetstagaren skulle vilja arbeta den tiden, (11 § sjunde stycket LAS). Rätten till den långa uppsägningstiden finns eftersom Du varit anställd hos samma arbetsgivare i tio år eller mer. I det fall du vill arbeta under uppsägningstiden, men arbetsgivaren inte vill ha dig kvar i arbetet, har du rätt till ersättning motsvarande den lön som du skulle fått under den uppsägningstid du hade rätt till enligt 12 §. Lagen har företräde.

Sammanfattningsvis

LAS gäller i de fall arbetsgivare säger upp arbetstagare och i de fall arbetstagare säger upp sig. Arbetstagare har rätt att stanna kvar i sex månader, men har också rätt att kräva en månad.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare