Uppsägningstid då arbetstagare säger upp sig och inget kollektivavtal finns

Hej! Jag har varit anställd ca 8,5 år. Vi har inget kollektivavtal. Hur lång uppsägningstid har jag om jag själv säger upp mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du och din arbetsgivare inte har avtalat om annat (och inget kollektivavtal finns) så gäller en månads uppsägningstid (11 § första stycket Lag om anställningsskydd). Om det står hur lång uppsägningstiden ska vara i ditt anställningsavtal eller om du och din arbetsgivare har kommit överens om detta muntligen så gäller den uppsägningstiden istället.

Har du och din arbetsgivare inte bestämt något annat så har du alltså en månads uppsägningstid när du säger upp dig, detta oberoende av hur länge du har varit anställd.

Hoppas du fått svar på din fråga! Vid fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Mvh

Sanna WallRådgivare