Uppsägningstid

Gäller arbetsrätt:

Jag har sagt upp mig efter 15 år och i mitt kontrakt står det : "uppsägningstid från åsas sida är 2 månader, i övrigt i enlighet med LAS".

När jag läser i LAS så står det att efter 10+ år av anställning så gäller 6 månader. Min fråga är om det är mitt anställningsavtal eller LAS som gäller i detta fall?

Jag skulle vilja ha tre månader, det är det jag försöker få, och jag har sagt upp mig och skrivit till min arbetsgivare att jag vill att sista dagen ska vara 31 januari.

Vore tacksam för ett snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägningstid

Först och främst ska det poängteras att lagen om anställningsskydd (LAS) är semidispositiv. Detta innebär att det går att avtala om förmånligare villkor för arbetstagare än vad LAS tillerkänner, men inte sämre (2 § andra stycket LAS). Eftersom du har arbetat i längre än tio år så har du, precis som du skriver, rätt till sex månaders uppsägningstid om det är arbetsgivaren som säger upp dig (11 § andra stycket LAS). När man själv säger upp sig gäller dock, oavsett hur lång tid man har jobbat, en månads uppsägning. Det går dock att avtala om förmånligare villkor. I ditt fall gäller således två månaders uppsägning i enlighet med avtalet.

Behöver du mer hjälp med ditt ärende kan jag varmt rekommendera en av våra duktiga jurister hos Lawlines juristbyrå. Om du är intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare