FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/05/2018

Uppsägningsklausuler i hyres- och samarbetsavtal

Hej! Jag och min man driver ett litet B&B. Husen och varumärket ägs av de som drev det tidigare och det finns ett avtal som både reglerar hyran och hur verksamheten ska bedrivas. Detta avtal skrevs på oss som privatpersoner och drevs första året genom min enskilda firma. Nu har vi startat aktiebolag och skulle vilja att avtalet stod på det istället. Kräver det några speciella övriga ändringar i avtalet? Ägarna är också noga med att avtalet inte ska följa med om vi skulle sälja aktiebolaget. Det är inga problem för oss, men hur skriver man det så att det blir korrekt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har tolkat din fråga som att ni nu vill att ert aktiebolag ska bli den nya avtalsparten i det hyresavtal som ni har med husägarna, och att ni undrar hur ett sådant avtal ska utformas för att inte följa med om aktiebolaget skulle säljas.

Reglerna om hur man utformar avtal finns i första hand i avtalsrättsliga principer.

Om aktiebolaget skulle säljas

När det gäller det faktum att hyresavtalet inte ska följa med den dag aktiebolaget säljs så går det att lägga in en klausul i avtalet om det. I den klausulen kan man exempelvis skriva att vid händelse av en företagsöverlåtelse ska detta avtal sägas upp med omedelbar verkan.

Uppsägning

Om det inte finns någon uppsägningstid på kontraktet eller liknande så kan det vara bra att skriva en klausul där uppsägningstiden specificeras. Det bör även finnas en klausul för hur någon av parterna ska gå tillväga för att säga upp avtalet. Det är bra för båda parter att vara överens om hur avtalet ska kunna sägas upp även när aktiebolaget inte har sålts.

Ytterligare frågor?

Det är svårt för mig att säga vad mer som kan saknas i avtalet utan att ha läst det själv, men utifrån det du skrivit i din fråga så borde inte några andra ändringar vara nödvändiga.

Om du undrar något annat är du välkommen att ställa en ny fråga. Om du vill ha hjälp med att skriva ett skräddarsytt avtal efter dina behov är du välkommen att höra av dig till mina kollegor via telefon.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare