Uppsägningsavtal och semesterersättning

Hej! Har en fråga angående avtal där frasen: anställningen slutligt reglerad" finns med. Vad innebär det att underteckna ett sådant avtal? Har arbetsgivaren rätt att inte betala ut semesterersättning om avtalet är undertecknat av den som är uppsagd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att anställningen är slutgiltigt reglerad innebär att alla mellanhavanden mellan arbetsgivaren och arbetstagaren upphör, dvs. båda parter avsäger sig alla rättsliga anspråk som är hänförliga till anställningen.

Semesterersättning utgår enligt semesterlagen (1977:480). Intjänad semesterersättning är en innestående avlöningsförmån, och arbetsgivaren kan inte vägra att betala ut den efter en avslutad anställning. Semesterlagen är tvingande till arbetstagarens fördel, 2§, vilket innebär att ett avtal som inskränker arbetstagarens rättigheter enligt lagen är ogiltigt i den delen.

Sofia LinderRådgivare