Uppsägning visstidsanställning

Hej!

Jag har inte fått något anställningsavtal på mitt sommarjobb. Mitt första arbetspass var den 15/5 och det sista var 6/8. Min arbetsgivare har inte sagt något om min anställning och har ej heller avslutat min anställning. Jag vill dock avsluta min anställning. Behöver jag säga upp mig för att avsluta min anställning, eller räknas den som avslutad då det var ett sommarjobb och jag inte ens har haft ett anställningsavtal?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett anställningsavtal behöver inte vara skriftligt, så länge inte du kräver att det ska vara det.

Istället har ni ingått ett muntligt anställningsavtal och utgångspunkt får tas där. Då det verkar som att ni har avtalat enbart om en sommaranställning bör det kategoriseras som en sk. visstidsanställning, d.v.s. en anställning som gäller till ett specifikt datum. En sådan anställning förlängs inte automatiskt, som en tillsvidareanställning, utan avslutas vid överenskommet datum. Någon uppsägning krävs ej (under förutsättning att du inte varit anställd i mer 12 månader de senaste tre åren, i sådana fall måste arbetsgivaren säga upp anställningen skriftligen).

Du behöver alltså inte säga upp dig, utan anställningen är redan avslutad.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare