Uppsägning på grund av säkerhetsklass

Jag jobbar på en arbetsplats där det krävs säkerhetsklassning. Efter en längre tids sjukskrivning så fick jag beskedet att jag inte längre uppfyllde säkerhetskraven. Jag har då fått ett erbjudande om att säga upp mig och få ett avgångsvederlag (8 mån). Om jag inte antar det så utgår jag från att dom säger upp mig. Kan dom göra det eller är det en felaktig uppsägning? Och vad vore en rimligt avgångsvederlag? Jag har jobbat där i 22 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan

Då du nämner säkerhetsklass antar jag att det är en position som omfattas av säkerhetsskyddslagen (2018:585), SSkL, som avses.

Eftersom jag inte vet mer än att du har varit sjukskriven kommer jag inte definitivt kunna ta ställning till huruvida det är en felaktig uppsägning eller inte. Istället kommer jag redogöra för de regler som reglerar frågan.

Reglering

I SSkL anges att anställningar som omfattas av lagen ska placeras i en säkerhetsklass (SSkL 3 kap 5 §). SSkL reglerar dock inte själva anställningen, det gör istället lag (1982:80) om anställningsskydd, LAS.

En uppsägning ska grunda sig på sakliga skäl (LAS 7 §). Det är upp till arbetsgivaren att bevisa att skälen var sakliga. Enligt praxis får LAS frångås om en bedömning från någon annan än arbetsgivaren leder till att en anställd inte längre upplever kraven för säkerhetsklassen (AD 1979 nr 90, AD 2000 nr 17 och AD 2016 nr 9. Detta gäller dock inte om arbetsgivaren själv prövar klassificeringsfrågan. Då är det istället huruvida omständigheterna sakligen grundar klassificeringsförändringen som blir avgörande (AD 2019 nr 39).

(Omplacering)

Generellt gäller enligt LAS 7 § 2 st att en arbetsgivare måste erbjuda en annan position till personen som sägs upp om detta är skäligt för att uppsägningen ska vara korrekt. Du har alltså kanske rätt att få en annan anställning istället för att bli uppsagd.

Ditt fall

Först ska påpekas att erbjudandet om att du får säga upp dig själv inte ändrar bedömningen.

Om arbetsgivaren säger upp dig är det arbetsgivaren som måste visa att skälen för omklassificeringen var tillräckliga. Om den lyckas med det är uppsägningen grundad på sakliga skäl. Det betyder att om det inte finns tillräckliga skäl för att omklassificera dig, så är uppsägningen felaktig.

Då jag inte vet något om anställningen eller lönen kan jag inte svara på vad ett rimligt vederlag skulle vara.

Sammanfattning

Då jag inte har tillgång till så många omständigheter kan jag inte svara definitivt på frågan kring uppsägningen.

Om det inte fanns tillräckliga skäl för att omklassificera dig är uppsägningen felaktig. Du har dock kanske rätt till en annan position hos samma arbetsgivare istället för uppsägning. Vederlaget kan jag inte ge ett svar på på grund av bristande underlag.

Har du någon följdfråga eller vill du ha ytterligare hjälp av byrån är du varmt välkommen att kontakta mig på vidar.wicklund@lawline.se.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare