Uppsägning av provanställning

Hej,

Jag har blivit uppsagd (19/1) från min provanställning som skulle löpa ut den 9/2. Då fick jag information att jag skulle arbeta tiden ut. Nu menar min arbetsgivare att de informerat mig fel och att jag bara ska jobba tom 2/2. Kan de plötsligt ändra sig? Vad gäller?

Med vänlig hälsning, Camilla

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag har tyvärr dåliga nyheter. Jag ska försöka förklara vad som gäller, så att du förstår det juridiska kring din situation.

Först och främst, är du med i ett fackförbund? Om så är fallet så är mitt uppriktiga råd att vända dig till dem för stöd, eftersom de med större säkerhet kan berätta vad som gäller för just din anställning. Om det finns ett kollektivavtal som gäller för din arbetsplats så kan det spela roll för din fråga, som jag ska försöka förklara.

En provanställning får arbetsgivaren som utgångspunkt avbryta när de vill, och de behöver inte ange några skäl till varför man väljer att avbryta den. Detta följer av 6 § tredje stycket, Lagen om Anställningsskydd.

På grund av en möjlighet till förhandling av anställningsvillkoren mellan arbetsgivare och fackförbund, 2 § tredje stycket Lagen om Anställningsskydd, så kan det vara så att någonting annat gäller enligt ett kollektivavtal. För att vara säker måste du därför ta reda på om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats, och om det gör det så måste du läsa det för att se om det där i anges att något annat gäller. Kollektivavtalet gäller för dig oavsett om just du är med i facket. Om det finns ett kollektivavtal som gäller på din arbetsplats, så be din arbetsgivare att få tillgång till det.

Enligt 31 § första stycket Lagen om Anställningsskydd så har du rätt att få besked två veckor innan provanställningen avbryts. Eftersom du fick besked den 19/1, och provanställningen avbryts den 2/2 så uppfyller arbetsgivaren sin skyldighet att underätta dig i rätt tid. Om du är med i facket så måste arbetsgivaren även ha meddelat din fack vid samma tidpunkt, hör efter med ditt fack om detta har skett.

Jag har som sagt dåliga nyheter, sammanfattningsvis så kan man säga att din arbetsgivare har agerat på ett sätt som av vad jag kan bedöma inte står i strid med Lagen om Anställningsskydd. Lagen ger nämligen i praktiken inget starkt skydd för provanställda. Om det finns ett kollektivavtal som gäller för arbetsplatsen så kan det vara värt att titta i det som jag beskrev ovan. Om du är med i ett fack så kontakta dem för att få stöd och råd.

Hoppas att du tycker dig ha fått svar på din fråga, om du undrar något så kan du använda kommentarsfunktionen nedan så ska jag försöka reda ut eventuella frågetecken.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare