Uppsägning av personliga skäl

hejsan!

har en anställd som har jobbat hos mig i två månad, jag skrev på en tillsvidare tjänst på 75 porcent med två månader uppsägningstid (inget provanställning), har fått flera klagomål, hon tog flera rökpauser, klarade inte stress...

nu tänker jag säga up henne och min fråga är kan jag? kan eventuellt betala full lön till henne för dem två månad hon har som uppsägningstid!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En uppsägning ska vara sakligt grundad enligt 7 § Lagen om anställningsskydd (LAS). Vad som anses vara saklig grund varierar från fall till fall. Exempel kan vara att personen inte kommer i tid, inte sköter sitt arbete eller liknande och inte rättar sig efter tillsägelser. Har du sagt till tidigare och personen inte har rättat sig så skulle det kunna utgöra saklig grund. Viktigt är att du måste underrätta arbetstagaren minst 2 veckor innan du ska säga upp personen enligt 30 § LAS.

Rörande uppsägningstiden så gäller dom 2 månader ni har avtalat om. I vanliga fall skulle uppsägningstiden vara 1 månad enligt 11 § LAS men eftersom ni har avtalat om bättre villkor för arbetstagaren så gäller alltså 2 månader.

Vad det gäller lönen så ska du betala din anställd lönen under uppsägningstiden enligt 12 § LAS.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare