Uppsägning av hyresavtal vid hyresvärdens dödsfall

Hej,

Vad jag förstår så gäller en månads uppsägning av hyresrätt vid dödsfall och tre månader normalt.

Men vad gäller om man har sagt upp sin lägenhet och lägenhetsinnehavaren dör under tiden, kan man fortfarande utnyttja rätten till en månads uppsägning förutsatt att det är längre än en månad kvar på den ursprungliga uppsägningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag tolkar din fråga undrar du hur det fungerar med uppsägning av hyresavtal när hyresvärden avlidit.

Det stämmer, precis som du säger att en månads uppsägningstid gäller om hyresgästen avlidit, 12 kap 5 § 2 st. jordabalken. Dödsboet efter den avlidne går då in som hyresgäst.

I jordabalken finns inga regler om vad som händer med hyresavtalet när hyresvärden gått bort. I de fallen går hyresvärdens dödsbo in i dess ställning. Detta innebär inga förändringar i rättsläget utan egentligen bara att nya parter har trätt in i avtalen. Det betyder att hyresgästens dödsbo fortfarande har en månads uppsägningstid som hyresvärdens dödsbo måste respektera. Om hyresgästen är vid liv gäller de vanliga regler om uppsägning som finns i jordabalken.

Hoppas detta hjälpte dig!

Lawline RådgivareRådgivare