Uppsägning av hyresavtal med rekommenderat brev - vilket datum gäller?

Vi har hyrt ut vår bostadsrätt i andra hand där vi har 3 månaders ömsesidig uppsägning. När vi var borta på semester så skickade hyrestagaren ett rekommenderat brev till oss som vi inte hann plocka ut i och med att vi var bortresta . Detta är vad han säger. Igår 1 månad och 17 dagar senare så får jag en mail om att han hade fått den i retur och det var ju inte bra i och med att det var hans skriftliga uppsägning . Enligt honom så skickade han brevet rekommenderat den 30 Juni . Vi har inte sett brevet i och med att vi var bortresta och nu menar han på att det är sista September som gäller som sista dag. Vi fick alltså besked igår om detta mail ledes så uppsägningen kom till oss den 17 Augusti. Är det inte när uppsägningen kommer oss tillhanda som gäller och om vi inte har haft möjligheten att ta emot brevet i och med att vi var bortresta är det när han skickade det som är datumet eller när vi hade fått det tillhanda vilket hade varit under Juli månad om vi hade haft möjligheten att hämta ut det. Om han hade skickat uppsägning via mail så hade vi ju fått reda på det omgående istället för att det har blivit som nu!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förutsatt att du har din hemvist här i Sverige så aktualiseras 12 kap. 8 § 4 st. JB. Av paragrafen följer att det är okej att skicka en uppsägning med ett rekommenderat brev och att det i så fall är det datum då brevet avlämnades för postbefordran som är det datum uppsägningen anses ha skett.

I ditt fall innebär det dessvärre att uppsägningen skedde den 30 juni, om du normalt bor här i landet.

Lawline RådgivareRådgivare