Uppsägning av garage

Hej, jag undrar får en hyresvärd bara skicka ett brev som det står att dom ska höja våran garagehyra från 422 kr till 600 kr med hänvisning till jordabalkens regler och säga upp mitt avtal om jag inte accepterar hyreshöjningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Hyra av garage regleras i 12 kap. jordabalken ("JB"). Rent definitionsmässigt hör garage till gruppen lokaler. Regler om uppsägning av lokal finns i 12 kap. 57 och 58 §§ JB. Dessa regler gäller dock enligt 12 kap. 56 § JB enbart om hyresförhållandet varat längre än nio månader i följd. I mitt svar kommer jag utgå från att hyresförhållandet varat längre än nio månader.

Enligt 12 kap. 58 § JB ska hyresvärden i sin uppsägning underrätta hyresgästen om de villkor han kräver för att förlänga avtalet. Underlåter hyresvärden att göra detta är uppsägningen utan verkan, enligt paragrafens andra stycke.

Enligt 12 kap. 57 § JB har hyresgästen har ett indirekt besittningsskydd. Detta betyder att hyresgästen har rätt till ersättning med ett belopp som enligt 12 kap. 58 b § JB motsvarar en årshyra om hyresvärden säger upp avtalet och ingen av de fall som radas upp i 12 kap. 57 § JB är för handen.

Såsom jag har förstått din fråga har hyresvärden för avsikt att säga upp hyresavtalet. De villkor som anges för att en förlängning ska komma till stånd är att hyresavgiften höjs från 422 kr till 600 kr. Hyresvärden ges enligt 12 kap. 57 § p. 5 JB möjlighet att ställa krav på b.la storleken på hyresavgiften för att en förlängning ska komma till stånd. Den begärda hyran för förlängning av avtalet ska vara skälig och överensstämma med god sed i hyresförhållanden.
Om en hyreshöjning från 422 kr till 600 kr är skälig utgår alltså ingen ersättning.

Om hyresvärden istället kräver en hyra som inte är skälig för att gå med på förlängning, dvs kräver högre hyra än marknadshyra, eller uppställer annat hyresvillkor som strider mot god sed i hyresförhållanden eller i annat avseende är oskäligt uppstår ersättningsskyldighet för hyresvärden.

Spontant skulle jag säga att en garagehyra på 600 kr inte är oskälig. Detta innebär att du inte har rätt till någon ersättning om du väljer att inte underteckna det nya hyresavtalet. Beroende på hur marknaden ser ut på din ort kan 600 kr anses som oskäligt. Isåfall har du rätt till ersättning för att hyresförhållandet upphör.

Om du skulle behöva hjälp i kontakten med hyresvärden rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Återkoppling
Har du tid över får du gärna lämna ett omdöme.

Med vänlig hälsning,

David MueraRådgivare