Uppsägning av en provanställning

Jag är utan kollektivavtal avtal och vill säga upp mig från min provanställning. Jag vill sätta ett datum in i framtiden. Kan jag det ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Vad gäller tidsbegränsade provanställningar får de avbrytas före prövotidens utgång enligt 6 § 3 st. lag om anställningsskydd (LAS). Kollektivavtal kan gälla framför LAS men eftersom du meddelar att det inte finns ett kollektivavtal innebär detta att det även saknas regler om uppsägningstid för dig. Arbetsgivaren däremot måste underrätta om en avbruten provanställning minst två veckor i förväg med stöd av 31 § LAS.

Angående din fråga om att bestämma ett datum i framtiden kan du samtala med din arbetsplats och tillsammans komma överens om detta datum men eftersom du inte är bunden till ett kollektivavtal kan du i praktiken säga upp dig en dag med omedelbar verkan.

Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare