FrågaAVTALSRÄTTAvtal06/02/2018

Uppsägning av avtal med skälig uppsägningstid

Avtal mellan två parter om tilverkning av designprodukter där ägande delen är tydlig men inget definierat avslut eller uppsägning av avtalet finns angivet i egen paragraf eller annat sammanhang.

vad gäller då? Är det med omedelbar verkan avtalet avslutas om detta önskas av endera eller båda parter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Om bägge parter önskar att avsluta avtalet kan det ske utan någon särskild uppsägningstid eller några särskilda skäl. Huvudregeln är också att avtalet, som är ett s.k. tillsvidareavtal, ensidigt kan sägas upp av endera part. I sådant fall gäller dock generellt att en skälig uppsägningstid måste beaktas. Vid de allra flesta fall ligger en sådan skälig uppsägningstid på 30 dagar (jfr. NJA 2009 s. 672). Någon konkret regel finns dock inte, utan rättsläget är något osäkert. Vid bedömningen av vad som är skäligt tas hänsyn till avtalsförhållandets längd, skäliga investeringar, tid att finna alternativ och handelsbruk.

Vid långvariga samarbetsavtal kan dock kravet på uppsägningstiden vara avsevärt mer strängt. I det nämnda rättsfallet hade den skäliga uppsägningstiden beräknats till 3 månader, då avtalet hade varat i 7 år. Det beror alltså också på hur länge parterna samarbetar med varandra. Observera att rättsfallet (som är centralt för detta område) emellertid behandlar avtal om distribution.

Det kan också av avtalet - underförstått (varken skriftligen eller uttalat) - framgå att det ska finnas särskilda skäl för att säga upp avtalet. Så kan fallet vara om exempelvis någon part har fått lägga ner stora investeringar för att uppfylla sin del av avtalet. Närmare om en sådan avtalstolkning vågar jag inte uttala mig om.

En tumregel för din del är alltså en uppsägningstid på 30 dagar, men rättsläget är inte solklart.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare