FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/02/2017

Uppsägning av arrendeavtal

Hej,

Jag behöver blankett för Uppsägning av arrendeavtal. Hur kan jag få?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkraven för en uppsägning av ett arrendeavtal framgår av 8 kap 8 § jordabalken (1979:994). Enligt denna paragraf ska uppsägningen vara skriftlig och delges den som söks för uppsägning. Särskilda bestämmelser om uppsägningens innehåll framgår även av 11 kap. 6 § som säger att orsaken till uppsägningen ska anges. Med hjälp av lagtexten går det många gånger att, på egen hand, upprätta ett rättsdugligt dokument. Enklare mallar till uppsägningsavtal finns dessutom att hämta på internet.

Om du vill vara helt säker att uppsägningen sker på så sätt som du tänkt dig kan du vända dig till en av våra samarbetspartners (Eversheds eller Nordia) som kan skräddarsy ett uppsägningsavtal utifrån dina behov och individuella förutsättningar. På detta sätt blir du garanterad ett juridiskt korrekt uppsägningsdokument.

Har du fler frågor/funderingar eller behöver mer vägledning är du även välkommen att ringa oss på 08-533 300 03

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare