FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/05/2020

Upprepande trafikförseelser

Fick varning och böter körde 110 på en 90väg efter 10månader fick jag böter igen körde 50 på en 40väg vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du fått böter vid dessa två tillfällen och en varning.

I 5 kap. 3 § 3 p. i körkortslagen stadgas att ett körkort ska återkallas om körkortsinnehavaren genom upprepande brott i väsentlig grad har visat bristande förmåga eller vilja att rätta sig efter de trafikbestämmelser som finns. Vanligtvis syftar "upprepande brott" till 3 stycken trafikförseelser. Eftersom att du inom en relativt kort tidsperiod har fått två böter och en varning, så finns det en risk att du blir av med körkorten om du blir tagen för fortkörning igen inom det kommande året/åren.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare