FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/05/2018

Upprättande och uppsägning av inackordering i stall

Hej!

Min häst står inackorderad i ett stall sedan februari i år.

Vi har skrivit kontrakt, men jag har inte fått en kopia på kontraktet. Jag har bett om det flera gånger utan resultat.

Då tjänster, som står i kontraktet, ska ingå i hyran men inte gör det, så har jag valt att säga upp kontraktet och flytta hästen.

Det är 2 månaders uppsägning, jag har fortfarande inte fått min del av kontraktet och nu när jag sa upp det bad jag om det skriftligt.

Idag, dagen efter, får jag en bild skickad till min telefon på en lapp med handskriven uppsägning. Vad gäller? Får man lov att göra såhär?

Mvh/

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då man inackorderar en häst i stall kommer man ofta överens om att kontraktet, utöver själva boxen, också ska omfatta viss skötsel, viss mat, visst strö och liknande. På grund av detta omfattas kontraktet av såpass många områden att det är lämpligast att tillämpa huvudbestämmelsen inom avtalsrätt, avtalslagen.

Ett avtal kan vara muntligt och också sägas upp muntligt. Detta innebär att avtalet och uppsägningen är bindande (det vill säga gällande) oavsett om det har upprättats skriftligen eller inte. Det finns inga specifika formkrav över huruvida ett avtal ska göras eller sägas upp (föreligger vissa undantag, men inte i detta fall). Dock kan det, om problematik uppstår parterna mellan, bli svårt att bevisa sin ståndpunkt om uppsägningen inte finns på skrift.

Då det inte finns några krav på skrift kan det vara svårt att tvinga en part att också upprätta det skriftligt. Det bör dock tilläggas att man bör upprätta avtal och uppsägningar skriftligen när detta begärs från en part. Ett mejl brukar ses som tillräckligt för att kunna bevisa att avtalet har upprättats eller har sagts upp och jag menar därför att den bild du fått på den handskrivna lappen också bör vara tillräcklig för bevisning.

Jag rekommenderar att du hör av dig till personen ytterligare en gång och meddelar att du önskar få uppsägningen på mejl eller på papper med post. Om du inte får något resultat på detta, spara bilden då den kan användas som bevis om tvist skulle uppstå i framtiden. Vid nästa inackordering är mitt tips att vara noga med att få ett tydligt avtal där allt som ingår framgår och där båda parter skriver under, detta gör det mycket lättare för dig som avtalspart att hävda din rätt.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att skriva en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare