Upprätta testamente utomlands

Hej. Jag är svensk medborgare men befinner mig i Indonesien och vill upprätta en testamente då jag äger en bostadsrätt.

Har ingen möjlighet att komma snart tillbaka till Sverige.

Går det bra att ha vittnen som varken är bosatta i Sverige eller svenska medborgare?

Om det inte går, vad kunde Ni föreslå som lösning.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänt om testamente och formkrav

Regler som behandlar testamente återfinns i Ärvdabalken. Kapitel 10 i Ärvdabalken behandlar framförallt upprättande av testamente. För att ett testamente ska anses vara giltigt kräva det att vissa formkrav är uppfyllda (10:1):

1.dokumentet ska upprättas med två skriftliga vittnen,2.testamentet ska undertecknas när vittnena är närvarande,3.vittnena ska skriva under testamentet och4.att vitheten ska förstå att det är ett testamente.

Testamente i en internationell kontext

Testamente anses giltiga om de uppfyller formkraven i det land där testamentet upprätthålls eller där personen har medborgarskap eller där den avled. För dig betyder detta att ditt testamente måste uppfylla Sveriges formkrav, det vill säga de kraven jag skrev över eller att det uppfyller Indiens formkrav för testamente. Indiens formkrav för testamente har jag tyvärr ingen kunskap om.

Sammanfattningsvis

Jag rekommenderar dig att följa de svenska formkraven på hur man upprättar ett testamente. Som du skriver så krävs det att du har vittnen, i den svenska lagen står det inget om att de måste vara bosatta i Sverige eller svensk medborgare. Detta betyder att du kan upprätta ditt testamente i Indien med två Indiska medborgare som vittnen, så länge de förstår att det är ett testamente (se krav 4).

Återkom gärna om du har fler frågor!

Vanessa Butler OlssonRådgivare