Upprätta nyttjanderättsavtal

Hur formulerar jag ett nyttjanderättsavtal avseende del av Brf mark?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Ett nyttjanderättsavtal ska innehålla fastighetens fulla beteckning. Det ska även framgå tydligt vem som har nyttjanderätten och vad som avses nyttjas. Avtalet måste sedan vara undertecknat av samtliga parter.

På lantmäteriets hemsida finns färdiga mallar att fylla i för att sändas in för registrering till myndigheten:

://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/ansok-om-inskrivning-av-avtalsservitut-och-nyttjanderatt/#faq:jag-vill-skriva-in-ett-servitut--eller-nyttjanderattsavtal-i-en-fastighet-eller-tomtratt

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare