Upprätta ett nytt samboavtal?

Jag hade ett hus som jag inte kunde sälja. Flyttade sedan ihop med min sambo i ett annat hus som skrevs på mig och alla lånen står på mig. Jag undrar om det vi skrev gäller vi en ev separation eller om vi måste skriva huset som enskild egendom? Kan vi göra det så här i efterhand?

Vi skrev ett Samboavtal 2012 som lyder: Vi är sambor enligt sambolagen (203:376) och avtalar härmed att samma lag inte skall gälla viss egendom specificerad enligt nedan.

Fastigheten ××××× ×:×× med tillhörande inventarier som är ×××××× ××××× (min) enskilda egendom.

Det är undertecknat av oss båda och bevittnat

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande sambos regleras i sambolagen.

Om jag förstår din fråga rätt hade du och din sambo ett samboavtal för er förra bostad. Om ert samboavtal gäller för er nuvarande bostad är det inga problem då det omfattar den bostaden ni bor i.

Men ifall ni har flyttat och inte upprättat ett nytt samboavtal och ni skulle separera, och en av er begär bodelning enligt 8 § sambolagen kommer ni dela lika på er gemensamma bostad enligt 2 § sambolagen.

Därför behöver ni precis som ni gjort tidigare upprätta ett nytt samboavtal som gäller den nya bostaden, vilket regleras i den 9 § sambolagen.

Skulle ni vilja ha juridisk hjälp att upprätta ett samboavtal så erbjuder Lawline ett enkelt och juridiskt korrekt samboavtal här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare