FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/02/2018

Upplysningsskyldighet och undersökningsskyldighet vid köp av bil

Hej jag köpte en bil utav en privatperson via blocket och när jag körde hem upptäckte jag att bilen kändes onormalt sliten/gungig och förde oljud för att ha gått endast 16 tusen mil så jag ringde till besiktningsbolaget och där visade det sig att bilen haft en mätarställning på 26 tusen mil, några dagar efter gick bilen ej att köra och motorlampan tändes. Den är nu på verkstad för reparation. Säljaren sa att hon köpte den utav sin morbrors fru (som jag är övertygad om att är en lögn) hon sa även att den varit familjeägd de senaste åren. Och att hon inte hade någon aning om att mätarställningen blivit skruvad. Hon ägde bilen i knappt nån månad innan hon sålde den till mig. Så nu undrar jag vad jag bör göra? Har jag någon laglig rätt att lämna tillbaka bilen och/eller kräva reparationskostnaderna? Säljaren vill inte sammarbeta och vill inte att jag kontaktar denne mer. Jag har spelat in våra telefonsamtal där hon säger att det är hennes morbrors fru som köpt bilen, vilket jag är 99% säker på att det är lögn. Hon säger att hon ej hade vetskap om att mätarställningen blivit skruvad tillbaka 10 tusen mil men är det inte hon som säljare som ska se till att uppgifterna om bilen är riktiga? Jag köpte ju bilen av dem och inte utav förr förra ägaren. Har inte säljaren skyldighet att ge mig rätt mätarställning innan köp?

Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Upplysningsskyldighet och undersökningsskyldighet

Av den information du gett antar jag att köpet gjordes i form av er som privatpersoner. Därmed är Köplag (1990:931) tillämplig. Enligt 20 § KöpL kan du bara åberopa ett fel om du vid köptillfället inte känt till felet och inte heller förväntats göra i enlighet med din undersökningsplikt som köpare. I 19 § KöpL framgår säljarens upplysningsplikt. Upplysningsplikten täcker sådant som säljaren inte upplyst dig om, oavsett om säljaren är medveten om det eller inte. Lös egendom, inkluderat bilar, säljs i normala fall inte i befintligt skick, utan det finns då krav på att du och säljaren har kommit överens om att bilen sålts i befintligt skick. I 18 § KöpL står det däremot att det juridiskt är att se som ett fel på bilen du köpte om informationen du fått om bilen inte överensstämmer. Om säljaren inte kände till felet och inte heller borde känt till felet kan säljaren inte klandras. Om ni inte har avtalat att bilen skulle säljas i befintligt skick så är bilen att anses som felaktig om bilen avviker från avtalet. Om ingenting finns avtalat mellan er ska bilen vara ägnad för det ändamål som bilar av samma slag i allmänhet används, enligt 17 § KöpL. Förslagsvis bör bilen vara körduglig.

Upplysningsskyldigheten går före undersökningsskyldigheten. Det kan inte förväntas av dig att du kontrollerar att mätarställning är korrekt som privatperson. Om det skulle göra det så får du bära ansvaret och kostnaderna för reparation och så vidare. Säljaren kan bli skyldig att stå för kostnaderna om det går att konstatera att säljaren var medveten om felaktigheterna i mätarställningen. I och med att ord står mot ord i fallet så är det svårt att komma till en konkret slutsats.

Sammanfattning

Säljaren är skyldig att ge dig rätt mätarställning om säljaren är medveten om mätarställningen inte stämmer.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare