FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/10/2014

Upplysningsplikt vid anställnings ingående

Hej! Om man lyckats få fast anställning på en skola trots grov misshandel i papperna, Fins det risk för att bli av med samma jobb om de skulle komma fram? Är det skolan som gjort fel när dom inte kollat papprena eller är det den anstälda som gjort fel som inte sagt de?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

När man blir anställd ingår arbetstagaren och arbetsgivaren ett avtal om anställning. Det görs ingen skillnad i avtalslagen mellan ett anställningsavtal och någon annan typ av avtal. Att avsiktligt ljuga eller att medvetet undanhålla information som man insett är av betydelse för den andra räknas som svek enligt Avtalslagen 30 §, och är en ogiltighetsgrund som alltså gör avtalet ogiltigt. Så om någon som vet att en dom för grov misshandel är av betydelse för att skolan ska anställa denne, och medvetet endera ljuger eller undanhåller informationen om att personen är dömd - då anses svek föreligga och anställningsavtalet hävs om det kommer fram. Om det skulle vara så att personen däremot inte varit medveten om att skolan inte skulle anställa någon dömd för grov misshandel, och skolan inte frågat om det eller nämnt att registerkontroll måste ske och personen inte trott det skulle göra någon skillnad om de visste om domen - då föreligger inte svek.

Har man någon skyldighet att berätta om te x att man är dömd för brott vid en anställningsintervju? Arbetsdomstolen har i praxis (se bl a AD 2000 nr 81) uttalat att en arbetssökande har inte allmän upplysningsplikt om sådant som är ofördelaktigt för denne, men med undantag för om uppgiften som undanhålls skulle kunna utgöra en saklig grund för uppsägning, i sådana fall har sökanden upplysningsplikt.

Enligt Skollagen 2 kap. 31 § har den som anställs inom skolan skyldighet att uppvisa ett registerutdrag och den som inte uppvisat sådant får inte anställas, samma skyldighet finns i lagen om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, se 1 §. Det finns inget uttalat förbud mot att anställa någon som är dömd, men det rekommenderas i Skolverkets direktiv att den som anställer ska vara ”mycket försiktig och noggrann med övrig kontroll innan ett anställningsbeslut fattas”, och "barnens trygghet och säkerhet måste alltid komma i första hand". Det är alltså inte särskilt troligt att någon som är dömd för ett grovt våldsbrott skulle få anställning om skolan känt till domen innan anställningsavtalet skrev på. Skolan skulle alltså möjligen även kunna använda sig av den s.k. förutsättningsläran för att få avtalet ogiltigförklarat.

Men i korthet så beror stor del av svaret av hur det gick till i samband med anställningen, vad respektive part (den arbetssökande kontra skolan) visste eller inte visste och vad som medvetet ljögs om eller förtegs och inte. De svaren krävs för att säga vem som gjort fel eller inte och huruvida avtalet är giltigt eller ej.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare