Upplysnings samt undersökningsplikt vid fast egenodm

Har säljare av villa skyldighet att upplysa köpare om att ett grannhus ev kommer byggas om till hyreslägenheter. Säljare har sagt att det finns planer för grannhuset men inte specificerat eftersom inget är klart.

Med vänlig hälsning, Ireen

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

I svensk rätt finns ingen så kallad upplysningsplikt för säljare av fast egendom utan istället är undersökningsplikten hos köparen vad vikt läggs vid. Det enda undantag som gjorts av Högsta domstolen är i fall NJA 2007 s. 86 där det faktiskt ansågs att säljaren borde upplyst köparen. Dock har detta endast skett en gång och det kan inte medföra att det ska ses som att en upplysningsplikt finns.

Fel i fastigheten kan uppkomma ifall säljaren säger eller garanterar något som inte stämmer och detta inverkat på köpet. Undersökningsplikten fungerar på så sätt att ifall säljaren ger lite info om att något kan vara fel så är köparen skyldig att vidare undersöka det medans info om att något fungerar bra minskar köparens undersökningsplikt.

Säljaren har i detta fall att planer finns för grannhuset vilket räknas som en "hint" om problem. Detta utökar köparens plikt att undersöka det närmare. Faller något innanför undersökningsplikten, vilket detta troligen gör så kan köparen inte göra det gällande mot säljaren, enligt 4:19 2 st jordabalken.

Hoppas du fått svar på din fråga.

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare