FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/03/2017

Upplysning om tidigare brottslighet vid anställningsintervju

Hej, jag tänkte söka in till Försvarsmakten och undrar om de kan se att jag blev dömd för stöld i tonåren även fast det inte längre ligger kvar i belastningsregistret, kan det liksom ligga kvar någon annanstans? Och så undrar jag om jag är tvungen att tala om det för dem om dem skulle fråga om jag blivit dömd för brottslighet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Utav din fråga kan jag utläsa att du redan är medveten om att uppgifterna om domen inte ligger kvar i belastningsregistret. Dessa har alltså gallrats (tagits bort) vilket innebär att den tidigare kriminaliteten inte längre kommer att synas. Dessa uppgifter kan alltså inte heller nås i något annat register. Däremot finns domen kvar hos domstolsverket, vilken går att nå då dessa sparas under en längre tid än uppgifterna i belastningsregistret.

Gällande upplysning om tidigare brottslighet under anställningsintervjun, har arbetsgivaren sammantaget inget frågeförbud. Enligt Arbetsdomstolens praxis (tidigare meddelade domar) är det upp till arbetsgivaren att ställa de frågor som arbetsgivaren anser har betydelse för den aktuella tjänsten. Om den arbetssökande ljuger om förhållanden som är av vikt för anställningen kan arbetsgivaren i vissa fall hävda svek enligt avtalslagen och häva anställningen då den tillkommit på oriktiga grunder. Arbetssökande behöver dock inte på eget initiativ uppge negativa uppgifter som kan försvara möjligheterna för att få den sökta tjänsten.

Hoppas att detta gav svar på din fråga! Du kan alltid återkomma med en ny fråga om något skulle kännas oklart.

Med vänliga hälsningar,

Anastasia MatveevaRådgivare