FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal30/09/2013

Uppkomsten av sakrättsligt skydd vid köp av fast egendom

Hej! Jag har förstått att man vid köp av fastighet vinner sakrättsligt skydd redan genom avtalet. Men jag undrar vad det rättsliga stödet för det är? Och har ni möjligen tips på vart jag hittar mer information om det? Vänligen, Sofia

Lawline svarar

Hej!

Det stämmer att sakrättsligt skydd uppstår redan genom avtalet vid köp av fast egendom. Mig veterligen finns inget uttryckligt lagstöd för denna princip. Den bekräftas dock av HD i bl.a. rättsfallet NJA 2007 s. 652 (https://lagen.nu/dom/nja/2007s652), där domstolen utsträckte principen till att även gälla fastighetstillbehör.

Samma sak gäller för övrigt även vid köp av byggnad på annans mark (vilket anses vara lös egendom, dock inte lösöre), se HD:s avgörande i NJA 1952 s 407.

Om du vill veta mer skulle jag rekommendera t.ex. Folke Grauers bok Fastighetsköp.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare