Upphörande av tidsbegränsad anställning (LASning)

Jag har jobbat i en butik under de senaste 20 månaderna där jag haft en del vikariat. Nyligen när jag fick mitt vikariat för sommaren så sa chefen där att jag börjar närma mig så lång sammanlagd anställningstid att jag har rätt till en tillsvidareanställning men att innan det sker så kommer jag att få sluta för det kommer inte finnas någon plats för mig också. Jag undrar om det verkligen får gå tillväga så här att ett företag utnyttjar en person till max och sen bara dumpar den och börjar sen att utnyttja nästa på tur.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anställningsformer

Tillämplig lag är lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) eftersom du har arbetat i egenskap av arbetstagare, 1 § första stycket LAS. I 4-6 §§ framgår anställningsformerna. Du kan med en arbetsgivare träffa avtal om tidsbegränsade anställningar, i ditt fall troligtvis endast allmän visstidsanställning och vikariat, 5 § första och andra punkterna. Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning, 5 § andra stycket.

Av ovanstående kan konstateras att du kan arbeta i butiken, dels i egenskap av vikarie i två år och dels som allmän visstidsanställd i två år, det vill säga sammanlagt i fyra år, innan din anställning per automatik ska övergå till en tillsvidareanställning (i dagligt språk även kallat att bli LASad).

Upphörande av tidsbegränsad anställning

Arbetsgivaren står efter dessa fyra år inför valet att antingen låta anställningen övergå till en tillsvidareanställning eller att ge dig besked om att du inte kommer att få fortsatt anställning. Sådant besked ska ges skriftligt och senast en månad före anställningstidens utgång eftersom du verkar ha varit anställd hos samma arbetsgivare i mer än tolv månader under de senaste tre åren, 15 § första stycket och 16 § första stycket LAS. Du har efter att ha fått beskedet rätt till skälig ledighet från anställningen med bibehållna anställningsförmåner för att besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete, 17 §.

Notera att det inte krävs någon motivering eftersom det inte är att se som en uppsägning. En tidsbegränsad anställning är som det låter en tillfällig anställning. När anställningstiden har löpt ut är arbetstagaren inte längre anställd. I vissa fall måste arbetsgivaren dock ge besked om att anställningen inte kommer att övergå till en tillsvidareanställning.

Sammanfattning

En arbetsgivare har enligt svensk rätt ingen skyldighet att tillsvidareanställa arbetstagare när en tidsbegränsad anställning inte längre är ett alternativ. Det kan uppfattas som utnyttjande och har varit uppe för debatt. Din arbetsgivares skyldigheter i din situation regleras i 15-17 §§ LAS om att ge dig besked om att anställningen inte kommer att övergå till en tillsvidareanställning. Mitt råd är att du ber arbetsgivaren att ge dig beskedet skriftligt samt att det i dokumentet dels framgår om du har företrädesrätt till återanställning när denne har behov av arbetskraft och dels om det krävs en anmälan för att företrädesrätten ska kunna göras gällande. Stöd för detta finner du i 16 § LAS.

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till.

Lagen om anställningsskydd

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare