Upphör samboförhållande vid utflytt eller vid adressändring?

Ett par som är sambo separerar, mannen äger huset men jag har fått svar från er att kvinnan har rätt att kräva halva huset. Hur långt efter hon har flyttat kan hon ställa detta krav? Från vilken dag anses det att hon har flyttat, fr o m dagen hon lämnade huset elr fr o m det datum hon ändrar sin adress?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kvinnan kan begära bodelning senast 1 år från det att samboförhållandet upphörde.

Ett samboförhållande upphör:
1. om samborna eller någon av de ingår äktenskap,
2. om samborna flyttar isär,
3. om någon av samborna avlider.

Det är i detta fall nummer 2 som är aktuellt. Enligt lagkommentar anses sambor ha flyttat isär när någon av dem bosatt sig på annat håll. Adressändringen har alltså ingen betydelse i detta fall.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare