FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut29/07/2018

Upphör ett vägservitut att gälla om den härskande fastigheten bygger en ny infart till sin fastighet?

Hej,

Om en fastighet har ett vägservitut och bygger en ny infart till sin fastighet upphör då vägservitutet att gälla?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar frågan som att den som innehar servitutet har byggt en ny infart och nu inte har användning av servitutet, varpå du undrar om det i så fall upphör.

Allmänt om servitut

Reglerna om servitut finns att hitta i jordabalken 7 kap. och 14 kap. Det finns två huvudtyper av servitut. Den ena är avtalsservitut och den andra är officialservitut. Avtalsservitut uppstår genom en överenskommelse mellan två fastighetsägare. Överenskommelsen går ut på att den ena ägaren får utnyttja en del eller en bit av den andras fastighet. Det kan t.ex. vara en brunn eller som i ditt fall en väg.

Ett officialservitut är ett myndighetsbeslut fattat av lantmäteriet. I dessa fall är oftast servitutet av nödvändig betydelse för den härskande fastigheten, t.ex. att den måste köra igenom grannens tomt för att ta sig till sin egna fastighet.

Fastigheten som låter den andra fastigheten nyttja en del kallas den tjänande fastigheten medan den som har servitutet, det vill säga, den som har rätt att nyttja en del av den andras fastighet kallas för den härskande fastigheten.

Servituts upphörande

Det finns inte tillräcklig information i frågan om det rör sig om ett avtalsservitut eller officialservitut men jag ska nämna några exempel på hur servitut kan upphöra.

När det kommer till avtalsservitut kan servituten vara tidsbegränsade. Då är det reglerat i avtalet hur länge den härskande fastigheten får nyttja en del av den tjänande. Servitutet kan således upphöra när tiden har tjänats ut.

När det kommer till officialservitut är huvudregeln att de ska gälla på obestämd tid. Det kan bara ändras genom ett beslut från lantmäteriet.

Vidare kan även servitut hävas om vissa förutsättningar ligger för handen. Enligt jordabalken 14 kap. 8 § kan den tjänande fastigheten häva servitutet om den härskande fastigheten har överskridit sin rätt eller åsidosatt sina skyldigheter i sådan grad att det kommit sig till last av väsentlig betydelse för den tjänande fastigheten. Det kan t.ex. vara att den härskande fastigheten inte betalat överenskommen avgift.

Slutsats

För att svara på din fråga så upphör inte servitutet av att den härskande fastigheten har byggt en ny infart. Om byggandet av en ny infart skulle medföra sådana besvär för den tjänande fastigheten eller att det på något sätt skulle bryta mot överenskommelsen mellan fastighetsägarna kan det finnas en möjlighet att häva servitutet. Jag vill dock understryka väsentlighetskravet i jordabalken 14 kap. 8 § och att det i regel krävs ganska mycket för att ett servitut ska kunna hävas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare