Upphäv ditt gamla testamente genom att skapa ett nytt

Hej!

Jag har 1 eget och 2 barn som min man hade med sigbi äktenskapet. Vi skrev ett testamente att allt skulle gälla lika för de tre barnen. Nu vill jag ändra detta testamente. Min man ärdöd sedan 10 år och hans barn har fått det de hade rätt till.

1/ Kan jag skriva ett nytt testamente och upphäva det gamla testamentet?

2/ Måste jag meddela min mans barn om det nya testamentet?

3/ jag vill alltså inte efterlämna mig något till de barnen. Är det möjligt?

Skriver åt en vän!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I mitt svar kommer jag att vända mig direkt till din vän.

Regler om testamente och arv hittar du i Ärvdabalken (förkortas ÄB).

Du kan upphäva din del av testamentet genom att skapa ett nytt

Enligt svensk lag är det inte möjligt att göra ett "gemensamt testamente". Du får istället se det som att du och din man hade två enskilda delar i testamentet. Eftersom du bara kan skriva ett testamente för det du själv lämnar efter dig när du dör kan du inte ändra din mans del av testamentet. Din egen del kan du ändra genom att du upprättar ett nytt testamente där du skriver hur du nu vill att arvet efter dig ska fördelas. Skriver du ett nytt testamente kommer det gamla testamentet inte vara giltigt för din del längre, 10 kap 5 § ÄB.

Du måste inte meddela din mans barn om det nya testamentet

Du måste inte meddela din mans barn om det nya testamentet eftersom de inte är dina arvingar, 14 kap 4 § ÄB. De hade alltså inte ärvt någonting av dig som utgångspunkt, om du inte hade skapat det första testamentet.

Har din mans testamente fullföljts, kan hans barn inte kräva mer av dig

Att inte efterlämna något till din mans barn är möjligt bara om hans del av testamentet är uppfyllt. Alltså, har barnen till din man fått vars en tredjedel av vad han lämnade efter sig när han dog, kan de inte kräva att få ärva mer om du dör. Eftersom du skriver att barnen har fått vad de har rätt till kommer jag inte beskriva detta närmre.

Sammanfattning

Du kan göra så att din mans barn inte ärver något efter dig genom att skriva ett nytt testamente där du utesluter dem. Det finns inget lagligt krav på att du måste meddela din mans barn om att du ändrat i ditt testamente. Om din mans del av testamentet fullgjordes vid hans död, kan hans barn inte kräva att få mer pengar av dig efter du dött.

Behöver du hjälp med att skriva ett nytt testamentet kan du få det genom att boka en tid hos Lawlines duktiga jurister här.

Hoppas att jag kunde hjälpa dig att få mer klarhet i din situation!

Elin JohanssonRådgivare