FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2018

Uppgiftsskyldighet för makar vid bodelning

Hej! Min undran är om bodelare/advokater har rätt att kolla upp bankkonton i Sverige men även utomlands? För jag ligger just nu i en skilsmässa, men jag misstänker att min man har gömt undan pengar. Vet att han har några konton utomlands där man inte behöver betala skatt.

Tacksam om jag kan få hjälp med detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När två makar ska bodela ska alla saker/pengar som var och en ägde den dagen då makarna ansökte om skilsmässa tas med i beräkningen. För att kunna säkerställa att bodelningen blir korrekt och att en make inte undanhåller några pengar kan en bodelningsförrättare (bodelare) kräva att den maken ska lämna uppgifter om sina tillgångar. Om maken vägrar att lämna sådana uppgifter kan den maken bli skyldig att betala vite. Din man riskerar alltså att behöva betala vite om han inte lämnar fullständiga uppgifter om sina bankkonton (se Äktenskapsbalken, 17 kap. 5 §).

Bodelningsförrättaren (eller advokaten) har inte någon särskild rätt enligt lag att skaffa fram information på egen hand, men däremot kan bodelningsförrättaren tvinga makarna att lämna uppgifter om deras ekonomiska förhållanden. Du kan naturligtvis hjälpa bodelningsförrättaren att bevisa att din man har undangömt pengar, så att bodelningsförrättaren kan kräva din man på information.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare