FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/03/2014

Undersökningsplikt vid köp av brudklänning

Hej!!!

Min fru sålde sin brudklänning på blocket och efter en vecka så hörde köparen av sig och säger att det fanns vissa hål på brudklänningen. Köparen kom hem till oss provade den och inga hål syndes och min fru har inte sett nåra hål på klänningen plus att det har varit några personer som kollat på brudklänningen innan och dom har inte heller sett några hål. Köparen vill höva köpet annars kommer dom att gå vidare med det. Kan dom verkligen göra det kommer tingsrätten att förstå dom. Vad säger lagen köparen har ju undersökningsplikt. Jag sa att vi eventuellt kan reparera skadorna men det känns inte heller nödvändigt för vi vet inget om skador på klänningen. Dom hörde av sig efter en vecka och vill lämna tillbaka klänningen vad vet jag vad dom kan ha gjort med den under den veckan.. Vad har jag för skyldigheter och rättigheter vi har inga kontrakt mellan köpare och säljare plus att vi inte har gett fel information om brudklänningen vi vet inget om skador som sagt. Kan vi förlora på en eventuel rättegång??

Tacksam för svar!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ni har båda handlat för privat bruk, vilket innebär att köplagen blir tillämplig enligt 1§ köplagen (KöpL).

En vara är att anse som felaktig om den t.ex. avviker från vad köparen med fog hade kunnat förutsätta enligt 17§ 3 stycket KöpL. En köpare har normalt sätt fog att förutsätta att en brudklänning inte ska ha hål i sig.

En avgörande faktor att ta hänsyn till är även tidpunkten för när en vara är att anse som felaktig. Frågan om en vara är att anse som felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen enligt 21§ 1 stycket KöpL. Brudklänningen har hämtats hos er som säljare och då går risken för varan över på köparen när köparen har tagit hand om den (det s.k. avlämnandet) enligt 6§ KöpL. Om det t.ex. är köparen som bär risken för varan så är det hen som är skyldig att betala för varan även om den har förstörts eller försämrat genom en händelse som inte beror på er som säljare enligt 13 § KöpL.

Köparen har inte någon generell undersökningsplikt enligt köplagen i den bemärkelsen att köparen måste ha undersökt varan (brudklänningen) för att kunna hävda att fel föreligger. Dock får inte en köpare göra gällande att fel föreligger i varan om denne faktiskt har undersökt varan och därvid bort upptäcka felet enligt 20§ 2 st. KöpL. Köparen har testat klänningen utifrån din beskrivning och hon har således undersökt varan. Fanns det märkbara hål i klänningen så borde hon ha upptäckt dessa när hon testade klänningen. Under dessa förutsättningar innebär det att köparen inte kan göra gällande fel i varan.

Dock svarar ni som säljare även för s.k. dolda fel som kan ha funnits när ni hade klänningen men som visade sig först senare enligt 20§ 2 st. KöpL. Jag har visserligen svårt att se hur hål i en känning skulle kunna ses som dolt fel, eftersom antingen fanns hålen där eller inte när hon testade den. Skulle det vara så att det är dolt fel så är det köparen som måste bevisa att hålen fanns innan ni överlämnade brudklänningen till köparen och det är svårt att bevisa.

Det är svårt att säga hur en eventuell utgång i tingsrätten skulle se ut och mycket beror på vad parterna kan bevisa. Oavsett är det hon som måste bevisa att hålen fanns i klänningen innan hon köpte den, om hon vill åberopa att brudklänningen är felaktig. Under förutsättning att det du skriver stämmer så borde hon, som jag ser det, inte ha rätt att häva köpet.

Ovan nämnda bestämmelser i köplagen hittar du här

Hoppas detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare