Underskriftsförfalskning

hej, det som skett är att min avlidne far har köpt massa varor och saker ifrån olika företag och skrivit fakturan på mig. och även förfalskat min namnteckning då. hur ska jag göra eftersom att de har kommit till kronofogden och inkaso. hur gör jag mvh

Lawline svarar

Hej!

Om du anser att kravet är fel bör du bestrida detta samt ange skälen till varför du anser att kravet är fel, dvs. att din far förfalskat din namnteckning. På kronofogdemyndighetens hemsida anges mer detaljerat hur du går tillväga beroende på vilket slags brev du fått. Använd denna länk: http://www.kronofogden.se/Fattettbrev.html

Avseende bevisbördan vid s.k. underskriftsförfalskning kan följande sägas. I ett rättsfall från högsta domstolen (NJA 1992 s. 263 https://lagen.nu/dom/nja/1992s263), där man hänvisat till ett äldre fall från 1976, uttrycks huvudregeln så här:

I rättspraxis har ansetts att, om en föregiven gäldenär bestrider en handlings äkthet, det åligger borgenären att visa att handlingen är äkta.

Det borde alltså enligt HD:s praxis vara tillräckligt att du säger att din namnteckning blivit förfalskad. I så fall måste borgenären (dvs. den som kräver dig på pengar) att bevisa att det är du som undertecknat handlingarna.

På senare år har dock underrättspraxis (hovrätter och tingsrätter) gått isär vad gäller bevisbördan vid underskriftsförfalskning. I vissa fall har bevisbördan lagts hos gäldenären och i vissa fall hos borgenären. (Jämför t.ex. Svea hovrätts dom 2011-11-16 i mål nr T 6836-10 med RH 2013:16 https://lagen.nu/dom/rh/2013:16). Det är därför svårt att säga hur en domstol skulle placera bevisbördan i ditt fall. Mitt råd är därför att du bör förbereda dig på att eventuellt vara tvungen att bevisa, eller åtminstone lämna en rimlig förklaring till varför din namnteckning skulle vara förfalskad i stället för ett blankt påstående om att namnteckningen skulle vara oäkta.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare