Underprisöverlåtelse till bröstarvinge - förskott på arv

Överlåtelse av fastighet. Jag är ägare till ett fritidshus. Bedömt värde 2 mkr. Min ena dotter och hennes sambo önskar köpa huset för 1 mkr. Den andra dottern skall kompenseras med fullvärdig rättvisa vid min död. Vi är överens om detta. Hur skall jag gå tillväga vid överlåtelse?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) råder en presumtion att gåvor till en bröstarvinge under arvlåtarens livstid utgör förskott på arv, som sedan ska avräknas på mottagarens arvslott. På så sätt kompenseras övriga bröstarvingar då den avlidne går bort. Se https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1

En underprisöverlåtelse faller även den in under 6 kap. 1 § ÄB. Då utgör gåvan mellanskillnaden mellan den erlagda köpeskillingen och fastighetens marknadsvärde. I ditt fall betraktas därmed 1 mkr som en gåva till din dotter och presumeras enligt 6 kap. 1 § ÄB utgöra ett förskott på arv. Vid ett framtida arvsskifte efter din bortgång kommer 1 mkr räknas bort från hennes arvslott och på så sätt kompenseras din andra dotter. Notera att det är gåvans värde vid mottagandet som ska räknas bort från arvslotten. Se https://lagen.nu/1958:637#K6P3S1

Du behöver därför inte göra något särskilt vid din överlåtelse för att din andra dotter ska kompenseras i framtiden.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare