FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/04/2015

Underhållsstöd och Underhållsbidrag

Hej!

Jag har två killar, 11 o 13 år, de bor hos mig heltid förutom varannan helg. Deras pappa vägrade betala något för dem vid skilsmässan för 2 år sedan så till slut vände jag mig till FK och får nu underhållsstöd på 1273:-/månad per barn.

Jag har läst lagtexten men undrar om jag kan kräva att vi delar på kostnader som hockeyavgift, astmamedicin, läkarbesök, glasögon mm.

Jag har läst konsumentverkets riktlinjer om vad som ingår i underhållet så min fråga är helt enkelt om jag kan kräva att han betalar hälften av det som inte ingår. Hur går jag tillväga i så fall om han vägrar?

Att de började med hockey var ett gemensamt beslut innan separationen. Ena sonen blev allvarligt sjuk i höstas och det kostade ca 5000 med läkarbesök o glasögon mm.

Han har dem ingenting under loven, hade dem endast en vecka förra sommaren och var bara hemma då. Jag åker på utlandssemester och hittar på olika roliga saker som kostar en del.

Jag har nu blivit sjukpensionär och min inkomst är mycket lägre än innan och barnens aktiviteter blir ju inte billigare med åren.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga!

Föräldrar är underhållsskyldiga gentemot sina barn, detta står klart av Föräldrabalken (FB) 7:1. Denna skyldighet fullgörs för separerade föräldrar genom att den föräldern som inte har barnet boende hos sig betalar underhållsbidrag till boendeföräldern (FB 7:2). Du nämner i din fråga att du, för dina barns räkning, får sk underhållsstöd från försäkringskassan. Detta sker om den bidragsskyldige föräldern inte fullgör sitt betalningsansvar enligt lagen, t.ex. pga. bristande ekonomisk förmåga. I och med att försäkringskassan betalar ut pengar så får den bidragsskyldige ett ersättningsansvar gentemot myndigheten, istället för gentemot barnen. Därmed anses betalningsansvaret fullgjort och ytterligare kostnader för barnen kan som regel inte göras gällande gentemot föräldern (se FB 7:2a).

Om boendeföräldern dock misstänker att den andra föräldern har en ekonomisk möjlighet att bidra med mer än vad som utbetalas från försäkringskassan så kan hen, efter process i domstol, istället få fastställt en skyldighet för den andre att betala underhållsbidrag. Storleken på detta bidrag kommer att beräknas utifrån det aktuella barnets individuella behov, samt föräldrarnas ekonomiska förmåga, och är således en fråga som i sista hand kan avgöras av rätten (se FB 7:1)

Vid beräkningen av bidragets storlek, och barnets behov utgår man i praktiken ofta från schablonbelopp, exempelvis likt de från konsumentverket vilka du hänvisar till i din fråga. Men dessa är på inget sätt bindande, och tanken är att det till detta belopp ska finnas en möjlighet att lägga vissa särskilda kostnader förknippade med det aktuella barnets individuella behov. Medan ett barn absolut kan vara i faktiskt behov av viss sjukvård eller medicin, vars kostnad således kommer kunna ingå i underhållsbidraget, så är barnet samtidigt kanske inte i samma behov av viss sportutrustning, eller semesterresor, vilka är kostnader som således kan komma att inte ingå.

Sammanfattningsvis har alltså dina barns pappa i detta skede inget "extra" betalningsansvar gentemot barnen, utan hans ansvar är fullgjort genom att han betalar till försäkringskassan. Om du misstänker att han har möjlighet att bidra med mer pengar så kan en domstol fastslå ett underhållsbidrag. Hur beräkningen i detta fall kommer att göras är en sak för er, eller i sista hand rätten att bedöma.

Hoppas mitt svar gav dig klarhet i din fråga. Om du har ytterligare frågor rekommenderar jag dig varmt att kontakta vår professionella samarbetspartner familjens jurist. De har kontor i de flesta svenska städer, och mångårig erfarenhet av familjerätt, inte minst av processer kring underhållsbidrag.

Med vänlig hälsning

Anton PeterzénRådgivare